Metodika je vydávána každoročně s cílem pomoci pedagogům, kteří ve školách připravují závěrečnou zkoušku. Ti v ní najdou návod, jak postupovat při přípravě všech částí závěrečné zkoušky.
Ve školním roce 2023/2024 zadávání závěrečné zkoušky proběhne v souladu s platnou legislativou (vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, a její novela č. 36/2014 Sb. a č. 118/2017 Sb.)
Složení zkušební komise, jmenování jejích členů a pravomoc zkušební komise se řídí § 3 vyhlášky č. 47/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Hodnocení a klasifikace závěrečné zkoušky probíhá v souladu s § 4 vyhlášky č. 47/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Pro školní rok 2023/2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje opatřením obecné povahy Č. j.: MSMT-29843/2023-2 úpravu podmínek konání závěrečné zkoušky v roce 2023 pro cizince podle § 5a odst. 1 písm. b) zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů.
- ZZ Metodika 2023/2024 (PDF, 2,11MB)
Metodika je spolu s dalšími doprovodnými informacemi k dispozici také v sekci Metodická podpora.
Časový rozvrh konání písemných testů (zkušební schéma) jednotné přijímací zkoušky v rámci 1. kola přijímacího řízení do 1. ročníků oborů vzdělání s maturitní zkouškou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje časový rozvrh konání písemných testů 1. a 2. termínu jednotné přijímací zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie stupně dosaženého vzdělání M, K a L podle § 60 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k termínům stanoveným ve Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanoví termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2024/2025
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časové schéma (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025.
Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek červen 2025
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) zahájilo zveřejňování jednotných zadání závěrečných zkoušek pro termín Červen 2025
Metodika k závěrečné zkoušce podle jednotného zadání pro školní rok 2024/2025 je zveřejněna pro školy ke stažení