Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání předalo v neděli 15. května 2022 ředitelům středních škol výsledky didaktických testů společné části maturitní zkoušky konaných 2.–4. května 2022.
Ředitelé předají žákům výsledky formou protokolů o výsledcích didaktických testů v pondělí 16. května 2022.
V jarním zkušebním období se k společné a profilové části maturitní zkoušky přihlásilo téměř 77 tis. maturantů. Prvomaturanti, tedy žáci, kteří podali přihlášku k maturitní zkoušce zcela poprvé, tvoří 71,9 tis. (93,4 %) všech přihlášených. Více než 4 tis. maturantů (5,5 %) se přihlásilo ke konání náhradní či opravné zkoušky a 841 (1,1 %) maturantů podalo přihlášku k odloženému řádnému termínu.
Zkoušky společné části
Ke zkouškám společné části maturitní zkoušky se v jarním zkušebním období přihlásilo celkem 73,7 tis. maturantů. Více než 70 tis. (95 %) z nich tvoří prvomaturanti, 3,7 tis. (5 %) maturantů podalo přihlášku k opravné či náhradní zkoušce nebo k odloženému řádnému termínu.
Po pozitivní zkušenosti s mimořádným prodloužením časových limitů na řešení didaktických testů v minulém školním roce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy trvale rozhodlo o stejném navýšení času od školního roku 2021/2022. Oproti rokům 2019 a 2020 tak měli maturanti v letošním jarním zkušebním období o 10 minut více času na řešení didaktického testu z českého jazyka a literatury (celkem 85 minut) a z cizího jazyka (celkem 110 minut). Časový limit pro zkoušku z matematiky byl navýšen o 15 minut na 135 minut.
V jarním zkušebním období 2022 u didaktických testů společné části maturitní zkoušky neuspělo 13,7 % prvomaturantů (jedná se o tzv. čistou neúspěšnost prvomaturantů, tzn. podíl neúspěšných ku konajícím žákům). V řádném termínu jarního zkušebního období 2021 činila čistá neúspěšnost 11,2 %, v roce 2019 pak 14,1 %.
Český jazyk a literatura
Ke zkoušce z českého jazyka a literatury, která je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky, bylo přihlášeno více než 70 tis. prvomaturantů. Ke zkoušce se dostavilo 65,3 tis. (93 %) z nich.
Čistá neúspěšnost prvomaturantů u didaktického testu v letošním školním roce dosáhla 9,4 %. V roce 2021 neuspělo 4,7 % prvomaturantů konajících zkoušku, neúspěšnost v letošním školním roce je však srovnatelná s neúspěšností v letech 2017–2019, kdy v jednotlivých letech neuspělo 9,5–10,5 % prvomaturantů.
Matematika a cizí jazyk
Ke druhé povinné zkoušce společné části se přihlásilo celkem 69,7 tis. prvomaturantů, kteří si mohli vybrat mezi zkouškou z matematiky a cizího jazyka.
Ke zkoušce z matematiky se přihlásilo 17 % prvomaturantů (11,9 tis.), zatímco cizí jazyk si jako povinně volitelnou zkoušku zvolilo 83 % (57,8 tis.) žáků – 80,3 % (55,9 tis.) prvomaturantů si vybralo anglický jazyk a dalších 2,6 % žáků se přihlásilo ke zkoušce z německého (1,5 %, 1 068 žáků), ruského (0,8 %, 555 žáků), španělského (0,2 %, 154 žáků) a francouzského jazyka (0,1 %, 73 žáků).
K didaktickému testu z matematiky se dostavilo 11,3 tis. (96 % přihlášených) prvomaturantů, z nichž neuspělo 10,1 % (v řádném termínu jarního zkušebního období 2021 u matematiky neuspělo 16,6 % konajících prvomaturantů, v roce 2019 15,5 %).
U zkoušky z anglického jazyka neuspělo 6,4 % z 51,9 tis. konajících prvomaturantů (účast u zkoušky dosáhla 93 %). V minulém školním roce u zkoušky neuspělo 6,3 % prvomaturantů, v letech 2017–2019 se neúspěšnost u zkoušky pohybovala v rozmezí 3,6–6,2 %.
Čistá neúspěšnost u didaktického testu z německého jazyka dosáhla 16,6 % (v řádném termínu jarního zkušebního období 2021 činila neúspěšnost 19,7 %). Zkoušku konalo 963 prvomaturantů (90 % přihlášených).
Maturitní zkoušku z ruského jazyka nesložilo úspěšně 10,1 % prvomaturantů (v roce 2021 dosáhla čistá neúspěšnost 9,2 %). Zkoušku konalo 495 z 555 přihlášených žáků (89 % přihlášených).
U zkoušky ze španělského jazyka neuspělo 0,7 % konajících prvomaturantů (v roce 2021 2,4 %). K didaktickému testu se dostavilo celkem 152 ze 154 přihlášených žáků (99 % přihlášených žáků).
Čistá neúspěšnost u zkoušky z francouzského jazyka v letošním školním roce dosáhla 4,3 % (v minulém školním roce u zkoušky uspěli všichni konající žáci). Zkoušku konalo 70 prvomaturantů (96 % přihlášených).
Podrobná analytická zpráva o výsledcích didaktických testů v jarním zkušebním období 2022 bude vydána 8. června 2022.
Podzimní termín konání didaktických testů
Maturanti, kteří v květnovém termínu u didaktických testů neuspěli nebo se z konání zkoušek omluvili řediteli školy do 3 pracovních dnů, budou moci konat zkoušky společné části 1.–6. září 2022 v rámci podzimního zkušebního období maturitní zkoušky.
Časový rozvrh konání písemných testů (zkušební schéma) jednotné přijímací zkoušky v rámci 1. kola přijímacího řízení do 1. ročníků oborů vzdělání s maturitní zkouškou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje časový rozvrh konání písemných testů 1. a 2. termínu jednotné přijímací zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie stupně dosaženého vzdělání M, K a L podle § 60 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k termínům stanoveným ve Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanoví termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2024/2025
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časové schéma (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025.
Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek červen 2025
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) zahájilo zveřejňování jednotných zadání závěrečných zkoušek pro termín Červen 2025
Metodika k závěrečné zkoušce podle jednotného zadání pro školní rok 2024/2025 je zveřejněna pro školy ke stažení