Nová analytická zpráva CZVV podrobně rozebírá trendy v přihlašování k maturitní zkoušce v roce 2022.
Prvomaturanti, tedy žáci, kteří podali přihlášku k maturitní zkoušce zcela poprvé, tvoří 93,4 % (71,9 tis.) všech maturantů přihlášených ke květnovému termínu maturitní zkoušky v roce 2022. K náhradní či opravné zkoušce se přihlásilo více než 4 tis. maturantů (5,5 %). Dalších 841 žáků (1,1 %) bude konat maturitní zkoušku v odloženém řádném termínu.
Více než 70 tis. prvomaturantů bude konat didaktické testy ve společné části, o necelé 2 tis. prvomaturantů více (71,9 tis.) je přihlášeno ke zkouškám v profilové části maturitní zkoušky.
Společná část maturitní zkoušky
Povinnou zkoušku z českého jazyka a literatury bude v jarním zkušebním období konat 70 tis. prvomaturantů, druhou povinnou zkoušku, tzn. didaktický test z cizího jazyka nebo matematiky pak 69,7 tis. žáků. Cizí jazyk si jako povinně volitelnou zkoušku zvolilo 83 % žáků, ke zkoušce z matematiky se přihlásilo 17 % žáků.
- 80,3 % (56 tis.) prvomaturantů si jako 2. povinnou zkoušku v letošním školním roce vybralo anglický jazyk.
- Ke zkoušce z matematiky se přihlásilo 17 % (11,8 tis.) prvomaturantů.
- Dalších 2,6 % prvomaturantů bude konat zkoušku z německého (1,5 %, 1069 žáků), ruského (0,8 %, 555 žáků), španělského (0,2 %, 154 žáků) a francouzského jazyka (0,1 %, 73 žáků).
- Přihlášku k nepovinné zkoušce z matematiky rozšiřující podalo 2 778 žáků (4 % z celkového počtu prvomaturantů).
Analytická zpráva CZVV
Další statistické údaje týkající se přihlašování k maturitní zkoušce v porovnání s předchozímí lety (např. vývoj struktury maturitní populace v kontextu populace 19letých; trendy v počtech a struktuře škol s maturitními obory vzdělání; vývoj struktury maturitní populace podle termínů konání, typů škol, oborových skupin, forem vzdělávání, pohlaví a krajů; počty přihlášených žáků ke společné a profilové části a volbě 2. povinné zkoušky apod.) naleznete přímo v nové analytické zprávě CZVV.
- Přihlášky k maturitní zkoušce 2022 – jarní zkušební období [PDF, 4,24 MB]
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro podzimní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2025.
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA
Časový rozvrh konání písemných testů (zkušební schéma) jednotné přijímací zkoušky v rámci 1. kola přijímacího řízení do 1. ročníků oborů vzdělání s maturitní zkouškou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje časový rozvrh konání písemných testů 1. a 2. termínu jednotné přijímací zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie stupně dosaženého vzdělání M, K a L podle § 60 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k termínům stanoveným ve Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanoví termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2024/2025
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časové schéma (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025.
Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.