Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání vyhodnotilo ve spolupráci s Hospodářskou komorou devátý ročník soutěže samostatných odborných prací (SOP).
Závěrečné posouzení zaslaných SOP se uskutečnilo dne 10. září 2020 a bylo vybráno 28 nejlepších prací z různých oborů a škol. Jejich autoři prokázali vysokou odbornou úroveň, schopnost uplatnit tvůrčím způsobem své teoretické znalosti a také to, že dokáží svůj úkol přitažlivě zpracovat na počítači (viz Vyhodnocení soutěže SOP).
Ve školním roce 2019/2020 bylo do soutěže přihlášeno celkem 71 samostatných odborných prací z deseti oborů či zaměření: Cukrář (15 prací), Kuchař – číšník (12 prací), Kuchař (10 prací), Číšník (11 prací), Kadeřník (9 prací), Krejčí (6 prací), Operátor skladování (2 práce), Montér suchých staveb (2 práce), Umělecký kovář a zámečník, pasíř (2 práce), Umělecký keramik (2 práce). Školy mohly do soutěže přihlásit jednu až dvě vynikající práce z patnácti učebních oborů, jejichž jednotná zadání obsahují SOP.
Kvůli zavřeným školám v důsledku pandemie měli žáci ztížené podmínky, přesto je počet prací v soutěži nepatrně vyšší než loni, kdy se zúčastnilo 70 žáků. V předcházejících letech se počet přihlášených pohyboval mezi 70 až 119 žáky. Změna oproti minulému období se týká také formy soutěžících prací. SOP zařazené do soutěže nemusely být vytištěné jako v minulých letech, školy je posílaly do CZVV v elektronické podobě.
Všechny práce přihlášené do soutěže byly napřed posouzeny externími hodnotiteli, a to buď odborným garantem oboru z Národního pedagogického institutu ČR, nebo zástupcem ze školy či odborníkem z praxe. Na základě jejich doporučení pak rozhodovala hodnoticí komise, která vzhledem k epidemiologické situaci zasedala v užším složení.
Z důvodu epidemie se letos také neuskuteční slavnostní vyhlášení nejlepších absolventů středních škol, které pořádá Hospodářská komora ČR vždy na podzim. Autoři oceněných prací však dostanou certifikát o svém úspěchu podobně jako dosud. Čestné uznání ale dostanou tentokrát i ti, jejichž SOP se neumístily. Toto ocenění získají právě s ohledem na nestandardní podmínky, v nichž museli své práce připravit. Přitom i přesto vznikly SOP, které jsou kvalitní a nezadají si s těmi, které byly vytvořeny v minulých letech.
- Vyhodnocení soutěže SOP 2020 [PDF, 461 kB]
- Soutěž SOP 2020 dle oborů [XLSX, 34 kB]
Časový rozvrh konání písemných testů (zkušební schéma) jednotné přijímací zkoušky v rámci 1. kola přijímacího řízení do 1. ročníků oborů vzdělání s maturitní zkouškou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje časový rozvrh konání písemných testů 1. a 2. termínu jednotné přijímací zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie stupně dosaženého vzdělání M, K a L podle § 60 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k termínům stanoveným ve Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanoví termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2024/2025
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časové schéma (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025.
Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek červen 2025
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) zahájilo zveřejňování jednotných zadání závěrečných zkoušek pro termín Červen 2025
Metodika k závěrečné zkoušce podle jednotného zadání pro školní rok 2024/2025 je zveřejněna pro školy ke stažení