Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání dnes ráno předalo ředitelům škol výsledky žáků, kteří konali didaktické testy ve společné části maturitní zkoušky. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k výsledkům zkoušek vydalo tiskovou zprávu.
V Praze dne 8. června 2020
Výsledky didaktických testů v jarním zkušebním období
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání dnes ráno předalo ředitelům škol výsledky žáků, kteří konali didaktické testy společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2020. U všech zkoušek byla zaznamenána historicky nejvyšší účast žáků. V důsledku legislativních úprav v souvislosti se zavedením mimořádných opatření ve školství se ke zkouškám mohli dostavit všichni žáci v posledním ročníku vzdělávání. Zkoušku tedy skládali i ti žáci, kteří by za standardních podmínek nebyli k maturitní zkoušce připuštěni, protože by na konci druhého pololetí neprospěli nebo nebyli hodnoceni. K didaktickým testům se tak letos nedostavilo pouze 1,5 % prvomaturantů, v minulém školním roce činila neúčast 8,2 %. „Ukázalo se, že distanční online příprava i následná koncentrovaná příprava maturantů od 11. května ve školách zafungovala. Přestože se maturity účastnili i ti žáci, kteří by v minulých letech ke zkoušce připuštěni nebyli, nedošlo k podstatnému zhoršení výsledků. Co se týká průměrné úspěšnosti, tam jsou výsledky velmi srovnatelné s minulými roky a za to jsem velice rád,“ okomentoval letošní výsledky didaktických testů ministr školství Robert Plaga.
Níže uvedené údaje jsou vztaženy na prvomaturanty, t.j. žáky, kteří se hlásí k maturitní zkoušce poprvé.
K didaktickému testu z matematiky se nedostavilo pouze 1,5 % z téměř 13,5 tisíce přihlášených prvomaturantů. V minulém školním roce bylo toto číslo výrazně vyšší – z celkového počtu přihlášených ke zkoušce nepřišlo nebo nebylo připuštěno 6,3 % žáků. U zkoušky letos neuspělo 17,5 % prvomaturantů. Čistá neúspěšnost se tak u zkoušky meziročně zvýšila o 2,0 procentní body (p. b.) a průměrný procentní skór se meziročně změnil pouze minimálně, a to o 0,6 p. b. na 58,4 %.
Stejně jako v případě matematiky i didaktický test z českého jazyka a literatury letos nekonalo pouze 1,5 % prvomaturantů z 68 tisíc přihlášených. I zde se jedná o výrazný meziroční rozdíl, v minulém školním roce totiž ke zkoušce nepřišlo 8,1 % přihlášených žáků. U zkoušky neuspělo 14,1 % prvomaturantů, což znamená meziroční nárůst čisté neúspěšnosti o 3,9 p. b. Žáci ve zkoušce dosáhli průměrného procentního skóru 63 %, což je meziroční změna o 1,2 p. b.
Neúčast u didaktického testu z anglického jazyka byla totožná jako v případě zkoušek z matematiky a z českého jazyka a literatury – ke zkoušce se nedostavilo pouze 1,5 % prvomaturantů z téměř 52 tisíc, kteří se ke zkoušce přihlásili. V minulém školním roce zkoušku nekonalo 8,5 % žáků přihlášených. Neúspěšnost
u zkoušky meziročně vzrostla o 1,3 p. b. na 4,9 %. Žáci ve zkoušce průměrně dosáhli na procentní skór 81,2 %, což je o necelé 2 p. b. méně než loni.
Ke zkoušce z německého jazyka se letos přihlásilo přes 1 400 prvomaturantů. Také u této zkoušky byla zaznamenána výrazně vyšší účast než v předchozím školním roce – letos ke zkoušce nepřišlo pouze 2,3 % přihlášených, v loňském roce se jednalo o 12,2 %. V didaktickém testu letos neuspělo 26,5 % žáků, což je
o 1,5 p. b. více než loni. Prvomaturanti dosáhli průměrného procentního skóru 61,9 %.
V didaktickém testu z ruského jazyka letos neuspělo 11,4 % prvomaturantů, což je o 5,3 p. b. více než loni.
I k této zkoušce se však netradičně dostavili téměř všichni přihlášení žáci – ke zkoušce nepřišlo pouze 3,6 %
z více jak 700 přihlášených prvomaturantů. Ti, kteří zkoušku konali, dosáhli průměrného procentního skóru 69,5 %.
V didaktickém testu ze španělského jazyka neuspělo 3,1 % prvomaturantů, což je o 1,6 p. b. horší výsledek než v minulém školním roce. V testu z francouzského jazyka si žáci naopak polepšili, čistá neúspěšnost meziročně poklesla o 1,5 p. b. na 1,2 %. K oběma zkouškám přišli všichni přihlášení žáci.
Podrobná analýza výsledků didaktických testů bude zveřejněna na data.cermat.cz 22. června 2020.
Časový rozvrh konání písemných testů (zkušební schéma) jednotné přijímací zkoušky v rámci 1. kola přijímacího řízení do 1. ročníků oborů vzdělání s maturitní zkouškou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy určuje časový rozvrh konání písemných testů 1. a 2. termínu jednotné přijímací zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie stupně dosaženého vzdělání M, K a L podle § 60 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k termínům stanoveným ve Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanoví termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2024/2025
Jednotné zkušební schéma konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časové schéma (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2025.
Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek červen 2025
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) zahájilo zveřejňování jednotných zadání závěrečných zkoušek pro termín Červen 2025
Metodika k závěrečné zkoušce podle jednotného zadání pro školní rok 2024/2025 je zveřejněna pro školy ke stažení